| 
   
Berwudhu  
 | 
 
| 
   
Berwudhu  
 
Cara atau jalan untuk membina mental dan rohani sungguh banyak
  sekali. Jalan yang pasti ialah mendekatkan diri kepada Allah SWT dan
  mengekalkannya yang disebut sebagai ibadah. Salah satu mata rantai ibadah itu
  adalah Wudhu'. 
Kegunaan Air Wudhu  
 
Alat Yang Dipakai 
Alat yang dipakai ialah air. Meskipun demikian, air yang
  digunakan untuk berwudhu' adalah air yang suci lagi menyucikan
  (pengertiannya?), iaitu: Air hujan, Air Sumur, Air Sungai, Air Laut, Air dari
  mata Air, Air Telaga, Air Danau, Air Ais, Air Ledeng. 
Cara-caranya 
Berniat dalam hati bahawa berwudhu' untuk..., lalu:  
 
Bila dikerjakan seperti di atas, maka wudhu' sudah sah. 
Berwudhu' yang lebih sempurna 
Bila ingin berwudhu' lebih sempurna, yakni sempurna lahiriah dan
  sempurna pula dalam ganjaran, maka kerjakanlah tabahan-tambahannya dengan
  cara sebagai berikut: 
1. Mulailah dengan mengucapkan Bismillaahir rahmaanir rahiim... 
2. Menghadaplah kearah kiblat 
3. Usahakanlah berwudhu' dengan tidak meminta bantuan orang
  lain, seperti menimba, dan sebagainya. 
4. Basuhlah jari-jari tangan dengan menyelat-nyelatinya. Dan
  bagi jari yang bercincin, jam atau perhiasan yang dipakai di jari-jari
  lainnya, bukalah perhiasan tersebut agar air dapat merata membasahi seluruh
  jari-jari. 
5. Berkumur-kumur. 
6. Masukkanlah air ke dalam hidung, lalu keluarkanlah kembali
  (istinsyaq). 
7. Gosoklah gigi untuk menghilangkan sisa makanan dan bau mulut
  yang kurang sedap. 
8. Mulailah dengan anggota wudhu'yang sebelah kanan. 
9. Ulangilah masing-masing sampai tiga kali (3X). 
10. Ratakanlah air hingga membasahi seluruh anggota wudhu' 
11. Ketika menyapu kepala, ratakan seluruhnya (letakkan ibu jari
  samping kiri dan kanan kepala, lalu putarlah telapak tangan dari depan ke
  belakang, kemudian kembali ke depan (cukup sekali). 
12. Basuhlah telinga dengan memasukkan telunjuk ke lubang
  telinga, ibu jari dibelakang telinga. 
13. Bila selesai berwudhu', hadapkan muka ke arah kiblat dan
  berdoalah dengan membaca: 
Asyhadu an laa ilaaha illalaahu wa asyhadu anna Muhammadan
  'abduhu wa Rasuuluh, Allahummaj'alnii minat tawwaa biinaa waj'alnii minal
  mutathahhiriin. 
Aku bersaksi bahwa Tidak ada Tuhan selain Allah, dan aku bersaksi
  bahwa sesungguhnya Muhammad itu adalah hamba-Nya dan rasul-Nya. Ya allah ,
  masukkanlah aku ke dalam golongan orang-orang yang bertaubat, dan jadikanlah
  aku masuk ke dalam golongan orang-orang yang suci. 
14. Lakukanlah solat sunnat wudhu' dua raka'at. 
Hal-hal yang Membatalkan Wudhu' 
1. Keluar sesuatu dari "dua pintu" belakang seperti
  buang angin (kentut), buang air besar atau kecil, haid atau nifas, dan
  sebaganya. 
2. Hilang akal (kerana sakit, mabuk, gila dan sebagainya) . 
3. Bersetubuh. 
 | 
 
| 
   
Tayammum  
 | 
 
| 
   
"Manakala seorang muslim atau mukmin itu berwudhu, lalu ia
  membasuh mukanya, maka keluarlah dari mukanya itu semua dosa yang dilihat
  oleh matanya bersama air atau bersama titisan yang terakhir dari air.
  Manakala ia membasuh kedua tangannya, maka keluarlah (terusir) semua dosa
  yang tersentuh oleh kedua tangannya bersama air atau bersama-sama dengan
  titisan terakhir dari air. Manakala ia membasuh kedua kakinya, maka sirnalah
  semua dosa yang pernah dijalani oleh kakinya bersama air atau bersama titisan
  air yang terakhir, sehingga keluar (selesailah) dalam keadaan bersih dari
  dosa-dosa." (Hr Imam Muslim dari Abu Hurairah). 
Air Wudhu 
Wudhu merupakan salah satu ibadah yang khas yang dapat dipakai
  untuk solat, thawaf, hendak tidur, jalan keluar rumah, serta memelihara jiwa
  dan raga dari berbagai cacat. 
Wudhu dengan air bersih dan murni bererti meniti kosmetik
  tradisional dan anti biotik alamiah, kerana itu, Islam tidak membenarkan
  berwudhu dengan air musta'mal (air bekas dipakai), air buah-buahan,
  akar-akaran atau air yang sudah berubah sifat-sifatnya (warna, rasa dan
  baunya). Seperti telah dijelaskan sebelumnya, bahawa wudhu ialah membasuh
  muka, membasuh kedua tangan hingga dua siku, menyapu kepala, dan membasuh
  kaki hingga dua mata kaki yang diawali dengan niat dalam hati. 
Almarhum Buya Hamka, melalui bukunya "Lembaga Hidup"
  menulis tentang wudhu sbb: 
"Lima kali sekurang-kurangnya sehari semalam disuruh
  berwudhu dan solat. Dan meskipun wudhu belum lepas, sunnat pula
  memperbaharuinya. Oleh ahli tasawuf diterangkan pula hikmah wudhu itu.
  Mencuci muka, ertinya mencuci mata, hidung, mulut dan lidah, kalau-kalau
  tadinya berbuat dosa ketika melihat, berkata dan makan. Mencuci tangan dengan
  air, dalam hati dirasa seakan-akan membasuh tangan yang terlanjur berbuat
  salah. Membasuh kaki, dan lain-lain demikian pula. Mereka perbuat
  hikmat-hikmat itu, meskipun di dalam hadis dan dalil tidak bertemu, adalah
  supaya manusia jangan membersihkan lahirnya saja, padahal bathinnya masih
  tetap kotor. Hatinya masih khizit, loba, tamak, rakus, sehingga wudhunya lima
  kali sehari itu tidak berbekas diterima Allah, dan sembahyangnya tidak
  menjauhkan dari pada fahsya (keji) dan mungkar (dibenci)". 
Penulis "Lembaga Hidup" sengaja merangkaikan keutamaan
  wudhu dengan masalah kesehatan badan dan kebersihannya, lalu dihubungkan
  dengan sabda Nabi Muhammad s.a.w Tulisnya: 
"Bukan kita hidup mencari puji, bukan pula supaya kita
  paling atas di dalam segala hal. Meskipun itu tidak kita cari, kalau kita
  menjaga kebersihan, kita akan dihormati orang juga". Sebagaimana sabda Rasulullah
  s.a.w: "Perbaguslah pakaianmu, perbaiki tunggangan (kenderaan)
  mu, sehingga kamu laksana sebutir tahi lalat di tengah-tengah pipi, di dalam
  pergaulan dengan orang banyak". 
Allah s.w.t. menurunkan wahyu, memberi hidayah penuntun
  rohani dan jasmani agar keduanya tetap berfungsi dan terpelihara. 
Rasulullah s.a.w bersabda: 
"Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. pernah pergi ke
  kuburan, lalu memberi salam : "Assalamu'alaikum Dara Qaumin
  (perkampungan orang mukmin) dan Insya Allah kami akan menyusul kemudian, saya
  ingin benar melihat-lihat saudaraku." Berkata sahabat: "Bukankah
  kami ini adalah saudaramu ya Rasulullah? "Ya, kamu adalah
  sahabatku, dan saudara-saudaraku yang belum datang kini." Sahabat
  kembali bertanya: "Bagaimanakah engkau dapat mengenal mereka yang belum
  datang kini dari ummatmu ya Rasulullah?" Rasulullah s.a.w.
  bersabda: "Bagaimana pendapatmu jika seorang mempunyai kuda belang
  putih muka dan kakinya, ditengah-tengah kuda yang semuanya hitam, tidakkah mudah
  mengenal kudanya?" Para sahabat menjawab : "Benar Ya Rasulullah."
  "Maka itu ummatku nanti kelak pada hari kiamat bercahaya muka dan
  kakinya sebagai bekas wudhu, dan saya akan membimbing mereka itu ke Haudh
  (Telaga Syafa'at)" 
Cahaya, Kebersihan dan Kehidupan 
Dalam air wudhu yang sakral terdapat cahaya, kebersihan dan
  kehidupan. Air bekas (mus'tamal) atau tersadur najis, akan menjadi sumber
  penyakit, buruk bagi fisik, kimia, maupun biologis. Islam pun melarang
  berwudhu dengan air yang demikian. Air sebagai keperluan vital kehidupan.
  Al-Qur'an memberi penjelasan bahawa kehidupan dimulai dari air, seperti
  disebutkan dalam firmannya: 
"Dan kami telah menciptakan segala sesuatu yang hidup
  itu dari air, apakah mereka belum mau juga beriman?" (Al-Anbiya:30). 
Hal-hal Yang Tidak Membatalkan Wudhu 
Banyak sekali perbuatan yang dikira orang membatalkan wudhu,
  padahal tidak. Misalnya, seorang pekerja yang berpalitan dengan oli dan
  minyak, mengira air wudhunya sudah rosak dan wudhunya batal, padahal tidak;
  sementara yang dianggap remeh ternyata justru membatalkan wudhunya. Beberapa
  hal yang tidak membatalkan wudhu antara lain: 
1. Bersentuhan antara pria dan wanita, sudah dewasa, tanpa
  lapis, selama tidak mengandung niat yang nafsu dan tak senonoh. Dalam suatu
  hadis disebutkan: 
"Aisyah r.a. berkata: Suatu malam aku kehilangan Rasulullah
  s.a.w. dari tempat tidurku, maka terabalah oleh telapak tanganku pada
  kedua telapak kakinya yang keduanya dalam keadaan berdiri; dan Rasulullah
  s.a.w. sedang sujud sambil membaca: Allaahumma innii a'udzu
  biridhaaka, min sakhatika, wa a'uudzu bimu' aafaatika min uquubatika, wa
  a'uudzu bika minka laa uhshiitsanaa'an 'alaika anta kamaa atsnayta 'alaa
  nafsika." (HR Muslim dan At Turmuzy). 
Yang erti doanya: "Ya Allah, aku berlindung dengan ridhaMu
  dari murkaMu, berlindung dibawah naunganMu; ringkasnya aku berlindung
  kepadaMu daripadaMu. Tiada terhitung puja-pujiku untukMu. Engkau sebagaimana
  pujianMu atas diriMu sendiri." 
"Aku tidur dihadapan Rasulullah s.a.w., sedang
  kakiku berada di arah kiblat. Maka apabila Ia sujud, dirabanya aku dan
  dipegangnya kakiku". Sementara dalam lafazh yang lain disebutkan
  :"Maka jika ia akan sujud, kakiku, dirabanya". (HR Bukhary dan
  Muslim, sumber Aisyah) 
2. Keluar darah dari tempat yang lazim, seperti luka, bukan dari
  qubul atau dubur. 
3. Kerana muntah 
4. Kerana makan minum. Seperti disebutkan dalam hadits nabi: 
"Manimunah r.a. berkata: "Rasulullah s.a.w.
  telah makan di rumahnya dengan panggangan kambing, kemudian Rasulullah
  s.a.w. langsung solat tanpa memperbaharui wudhu." (HR Bukhary dan
  Muslim). 
5. Terkena segala jenis najis atau kotoran lainnya. Najis tidak
  menghilangkan wudhu', hanya dia cukup dibersihkan saja. 
6. Tersentuh kemaluan tanpa maksud yang lain. Seperti disebutkan
  dalam hadis: 
"Bahawa seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah s.a.w.
  tentang orang yang menyentuh kemaluannya, apakah ia wajib berwudhu? Rasulullah
  s.a.w. bersabda: "Tidak, dia adalah sebagian dari tubuhmu sendiri".
  (HR Lima Ahli Hadits) 
Perosak Tayammum 
Tayammum merupakan pengganti wudhu atau mandi. Kerana itu, ia
  boleh rosak atau batal apabila : 
1. Langsung melihat air dan dapat menggunakannya (khusus bagi
  mereka yang bertayammum kerana tidak ada air). 
2. Segala sesuatu yang membatalkan wudhu'. 
Hal-hal lain yang perlu diketahui ialah: 
1. Satu kali tayammum dapat digunakan untuk beberapa solat atau
  thawaf, baik yang wajib maupun yang sunat. 
2. Apabila mendapatkan air, padahal solat sudah dikerjakan
  dengan tayammum, maka solatnya tidak perlu diulangi lagi.  
 | 
 
| 
   
Tatacara Shalat  
 | 
 
  
  | 
 
| 
  
 
Apabila kita sudah mempunyai air wudhu bererti kita sudah siap
  untuk mengerjakan solat. Kita boleh solat dimana saja asalkan di tempat suci.
  Suci disini maksudnya adalah tidak bernajis. Boleh menggunakan alas seperti
  sajadah atau apa saja yang bersih, sekalipun tidak memakai alas sama sekali,
  seperti di atas bumi. Meskipun demikian, yang penting dipersiapkan sebagai persyaratan
  shalat ialah:  
 
Sesudah mempunyai air wudhu' dan siap untuk solat, maka kita
  segera dapat memulainya dengan urutan sebagai berikut.  
Berdiri tegak lurus dengan menghadap ke arah kiblat, disertai
  dengan niat: "Aku solat...(zuhur, misalnya), wajib kerana Allah".
  "Usalli fardhu...(Zhuhrii), lillahii ta'ala" 
Takbiratul Ihram dilakukan dengan mengangkat kedua tangan sampai
  menyentuh telinga diiringi dengan membaca: 
Allahhu Akbar (Allah Maha Besar) (1x) 
Ucapan "Allahhu Akbar" disebut Takbiratul
  Ihram (hukumnya wajib) kemudian pada saat peralihan gerak atau sikap,
  sangat dianjurkan mengucapkan takbir "Allahhu Akbar".
  Yang perlu diperhatikan, apabila takbir dilakukan dalam keadaan berdiri, maka
  sebaiknya pengucapan takbir ini disertai dengan mengangkat kedua tangan
  seperti pada sikap takbiratul ihram. Dan apabila perpindahan gerak atau sikap
  terjadi dalam keadaan duduk, maka ucapan takbir tidak perlu disertai dengan
  mengangkat kedua tangan. Semua ucapan takbir dalam shalat hukumnya sunnat,
  kecuali takbir yang pertama yaitu takbiratul ihram. 
Selesai membaca takbiratul ihram, tangan langsung disedekapkan
  ke dada. Yang kanan menghimpit tangan kiri, pergelangan sejajar dengan
  pergelangan. Kemudian membaca doa iftitah (doa permulaan dan atau doa pembuka)
  yaitu: 
Innii wajjahtu wajhiya lilladzi fatharas samaawaati wal ardha
  haniifan musliman wamaa ana minal musyrikiin. Inna salaati wa nusukii wa
  mahyaayaa wa mamaatii lillaahi rabbil 'aalamiin. Laa syariikalahu wa
  bizdaalika umirtu wa ana minal muslimin. 
Aku hadapkan wajahku kepada Allah yang menjadikan langit dan
  bumi, dengan keadaan suci lagi berserah diri; dan aku bukanlah dari golongan
  orang-orang musyrik. Sesungguhnya shalatku, ibadahku, hidupku, matiku hanya
  semata-mata bagi Allah, Tuhan Semesta alam. Tidak ada sekutu baginya,
  demikian akau diperintahkan, dan aku adalah termasuk kedalam golongan
  orang-orang yang berserah diri. 
Membaca do'a iftitah hukumnya sunnat. (Selain doa tersebut di
  atas, masih ada doa'a-do'a iftitah yang lain yang biasa juga dibaca oleh Rasulullah
  s.a.w.). 
Selesai membaca do'a iftitah, lalu membaca "ta'awwudz".
  Bacaan t'awwudz hukumnya sunnat. Lafazhnya yaitu: 
A'uudzu billaahi minasy syaithaanir rajiim 
Aku berlinding kepada Allah dari kejahatan setan yang terkutuk. 
Seudah ta'awwudz, lalu membaca surah Al Fatihah.
  membaca surah Al Fatihah pada setiap rakaat solat (wajib/sunnah) hukumnya wajib.  
Bismillaahirrahmaanirrahiim. Alhamdulillaahi
  rabbil'aalamin Arahmaanirrahiim Maaliki
  yawmiddiin Iyyaaka na'budu wa iyyaaka nasta'iin Ihdinash
  shiraathal mustaqiim Shirathal ladziina an'amta
  alaihim gahiril maghdhuubi'alaihin waladh dhaalliin Aaamiin  
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang  
Segala puji bagi Allah yang memelihara sekalian Alam Yang
  Maha Pengasih lagi Maha Penyayang Yang
  merajai hari pembalasan Hanya kepada-Mu kami meyembah dan hanya kepada-Mu saja kami mohon
  pertolongan Tunjukilah kami jalan yang lurus Jalan
  mereka yang Engkau beri ni'mat, bukan jalan mereka yang engkau murkai dan
  bukan pula jalan mereka yang sesat. Kabulkanlah
  permohonan kami,ya Allah!  
Sesudah membaca Al Fatihah pada rakaat pertama dan
  kedua pada solat wajib, kita disunnatkan membaca surah-surah atau ayat yang
  lain. Pada rakaat selanjutnya yaitu ketiga dan/atau keempat, kita hanya
  diwajibkan membaca Al Fatihah saja, sedangkan pembacaan surah atau ayat lainnya tidak
  diwajibkan. Surah-surah atau ayat-ayat Al Quran yang diinginkan dapat saja
  kita pilih diantara sekian banyak surah dari Al Quran. Sebaiknya usahakanlah
  tetap membaca surah atau beberapa ayat Al Quran sesudah al Fatihah pada
  rakaat pertama dan kedua (pada solat wajib) misalnya: 
Wal ashri innal insaana lafii khusrin illaladziina 'aamanu
  wa'amilus shaalihaati watawaashaw bil haqqi watawaashaw bis shabri (QS) 
"Demi waktu. Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian,
  kecuali mereka yang beriman dan beramal saleh serta mereka yang berwasiat
  pada jalan kebenaran dan mereka yang berwasiat pada ketabahan." 
Di dalam ruku membaca : 
1. Subhaana rabbiyal azhim (3x) ("Maha Suci Tuhanku
  Yang Maha Agung") 
atau 
2. Subhaanakallahumma rabbanaa wa bihamdika allaahummaghfirlii
  ("Maha suci Engkau ya Allah, ya Tuhan Kami, dengan memuji Engkau ya
  Allah, ampunilah aku") 
*Boleh dipilih salah satu di antara kedua do'a tersebut. 
I'tidal atau bangun dari ruku seraya mengangkat kedua tangan
  membaca: 
Sami'allaahu liman hamidah. Rabaanaa walakal hamdu. (Maha
  mendengar Allah akan pujian orang yang memuji-Nya. Ya Tuhan kami, untuk-Mu
  lah segala puji.") 
Bagi orang yang telah lancar bacaannya, maka pujian bangun dari
  ruku dapat diperpanjang dengan: 
"Mil-ussamaawaati wa mil ul ardhi wa mil-umaa syi'ta min
  sya-in ba'du" (Untuk-Mu lah segala puji sepenuh langit dan bumi dan
  sepenuh apa yang Engkau kehendaki.) 
Bacaan dalam sujud: 
Subhaana rabbiyal a'la (3x) (Mahasuci Tuhanku
  Yang Maha Tinggi_ 
Atau boleh juga membaca pujian seperti pujian No. 2 dalam ruku
  yaitu: 
Subhaanakallaahumma rabbanaa wa bihamdika Allaahummaghfirlii
  (Mahasuci Engkau ya Allah, ya Tuhan kami, dengan memuji Engkau ya Allah,
  ampunilah aku) 
Ketika duduk diantara dua sujud membaca: 
Allaahummaghfirlii, warhamnii, wajburnii, wahdinii, warzuqnii (Ya
  Allah, ampunilah hamba, kasihanilah hamba, cukupilah hamba, tunjukilah hamba,
  dan berilah hamba rizki.) 
Atau boleh juga membaca: 
Rabbighfirlii, warhamnii, wajburnii, warfa'nii, warzuqnii,
  wahdinii, wa'afinii, wa'fu'annii. (Wahai Tuhanku, ampunilah
  aku, rahmatilah aku, cukupilah aku, angkatlah derajatku, ber rizqilah aku,
  tunjukilah aku, sehatkanlah aku, dan maafkanlah segala kesalahanku.) 
Bacaan dalam sujud kedua, sama dengan bacaan dalam sujud pertama
  yaitu: 
Subhaana rabbiyal a'la (3x)(Mahasuci Tuhanku yang
  Maha Tinggi) 
Bacaan-bacaan dalam ruku, i'tidal, sujud, dan ketika duduk
  diantara dua sujud dalam solat, semuanya sunat (tidak wajib) yang amat
  dianjurkan. 
Sikap berdiri pada rakaat kedua sama dengan sikap berdiri pada
  rakaat pertama, yaitu dengan bersedekap tangan ke dada, yang kanan di atas
  yang kiri. 
Mulai dengan membaca ta'awwudz: 
A'uudzu billaahi minasy syaithaanirrajiim (Aku
  berlindung kepada Allah dari kejahatan syaithan yang terkutuk.) 
Kemudian diteruskan dengan membaca surah Al-Fatihah. 
Sesudah membaca Al-Fatihah, kembali pada rakaat
  kedua ini dianjurkan untuk membaca pula satu surah atau beberapa surah atau
  ayat-ayat suci Al Quran. Kemudian kembali melakukan ruku. 
Sikap dan bacaan ruku di rakaat kedua ini sama dengan sikap dan
  bacaan pada ruku di rakaat pertama. 
Sama dengan I'tidal pada rakaat pertama, bangkit serta
  mengangkat kedua tangan seraya membaca do'a i'tidal. 
Bacaan di dalam sujud ini sama dengan bacaan pada sujud di
  rakaat pertama. 
Bacaan doa ketika duduk diantara dua sujud pada rakaat kedua
  sama dengan bacaan pada rakaat pertama. 
Sikap dan bacaan pada sujud kedua pada rakaat kedua sama juga
  dengan sikap dan bacaan pada sujud-sujud sebelumnya. 
Sikap duduk pada tahiyyat pertama (Tawarruk, keadaannya sama
  ketika duduk antara dua sujud menduduki kaki kiri, sedang kaki kanan tegak
  dengan jarijari kaki menghadap kiblat). Lain dengan sikap duduk pada tahiyyat
  kedua atau tahiyyat akhir (ifti-rasy, kaki kanan ditegakkan dengan jari-jari
  kaki menghadap ke arah kiblat). 
Bacaan ketika tahiyyat ialah: 
At tahiyyaatu lillaah, wash shalawaatu waththayibaatu 
Semoga kehormatan untuk Allah, begitu pula segala do'a dan semua
  yang baik-baik. 
Assalaamu'alaika ayyuhan nabiyyu wa rahmatullaahi wa barakaatuh 
Salam sejahtera untukmu wahai para Nabi, dan rahmat Allah serta
  barakah-Nya. 
Assalaamu'alainaa wa'ala ibaadillahis shaalihiin 
Salam sejahtera untuk kami dan untuk para hamba Allah yang saleh 
Asyhadu anlaa ilaaha illallaah, wa asyhadu anna Muhammadan
  'abduhu wa rasuuluh 
Aku bersaksi bahwa sesungguhnya tidak ada Tuhan selain Allah, dan
  bahwa sesungguhnya Muhammad adalah hamba Allah dan Rasul-Nya 
Contoh di atas adalah praktek solat subuh 2 rakaat. Bila Anda
  solat Maghrib 3 rakaat, maka bacaan tahiyyat pertama rakaat kedua cukup
  samapai pada "Allaahumma shalli 'alaa Muhammad"
  dan akhir rakaat ketiga bacaan tahiyyat dibaca dengan sempurna samapi "hamiidun
  majiid". Setelah itu memberi salam. 
Bila anda solat 4 rakaat, yaitu Zohur, Ashar, atau Isya, maka
  akhir rakaat kedua persis sama dengan akhir rakaat kedua solat Maghrib. Pada
  akhir rakaat ketiga, tak ada tahiyyat, dan pada akhir rakaat keempat barulah
  anda sempurnakan bacaan tahiyyat hingga "hamiidun
  majiid", lalu memberi salam sebagai akhir dari shalat. 
Allaahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'alaa aali Muhammadin, kamaa
  shallaita 'alaa Ibraahim wa'alaa aali Ibrahim, wa baarik 'alaa Muhammadin,
  kama baarakta 'alaa Ibrahiima wa'alaa aali Ibraahima, fil 'aalamiina innaka
  hamiidun majiid. 
Ya Allah, berilah shalawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad,
  sebagaimana Engkau telah memberi shalawat kepada Ibrahim dan keluarga
  Ibrahim, dan berilah berkat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad,
  sebagaimana Engkau memberi berkat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim.
  Sesungguhnya Engkau Maha terpuji lagi Maha Mulia. 
Menoleh ke kanan dan ke kiri. Setelah selesai tahiyyat, anda
  memberi salam dengan membaca: 
Assalaamu 'alaikum warahmatullaahi wa barakaatuh (Salam
  sejahtera untukmu, rahmat Allah dan berkat-Nya.) 
Sambil menoleh ke kanan dan ke kiri. 
Perhatian: 
Ketika membaca tasyahhud (asyhadu..) dalam tahiyyat, telunjuk
  kanan digerakkan ke atas bagai meyakinkan bahawa Allah itu hanya Esa. 
 | 
 
| 
   
Solat
  Jama & Qasar
   
 | 
 
| 
   
Solat
  Jama 
Yang dimaksud dengan solat Jama adalah penggabungan dua waktu solat dan dikerjakan dalam satu waktu, misalnya solat Zhuhur dengan Ashar dan Maghrib dengan Isya. Bila solat Zuhur dikerjakan bersama-sama dengan Ashar di waktu Ashar, maka dinamakan Jama Ta'khir. Sebaliknya bila solat Ashar dikerjakan bersama-sama dengan Zuhur di waktu Zuhur disebut Jama Taqdin. Demikian juga bila solat Maghrib dan Isya dikerjakan bersama-sama pada waktu Maghrib, ia disebut Jama Taqdim, sebaliknya solat Maghrib dengan Isya dikerjakan bersama-sama pada waktu Isya, ia dinamakan Jama Ta'khir. Zuhur, Ashar, Isya dan Maghrib, rakaatnya tetap, 4,4,4, dan 3. Dalam solat Jama' baik yang taqdim maupun takhir, maka solat yang didahulukan mengerjakannya adalah solat yang lebih dulu waktunya. Jadi, bila selesai dengan shalat Zuhur, harus dilanjutkan dengan solat Ashar; begitu pula dengan solat Maghrib dan Isya. Solat Jama boleh dikerjakan oleh orang-orang yang: 
 
Harus
  ada niat dalam hati bahawa ia mengerjakan solat Jama'. 
Shalat Qasar Yang dimaksud dengan solat Qashar ialah mengerjakan solat yang empat rakaat menjadi 2 rakaat sahaja, yakni solat Zhuhur, Ashar, dan Isya. Dalam Al Quran disebutkan: 
"Dan apabila kamu bepergian di muka bumi, maka tidaklah
  mengapa kamu mengqashar shalatmu jika kamu takut diserang orang-orang kafir.
  Sesungguhnya orang-orang kafir itu adalah musuh yang nyata bagimu". (An
  Nisa 101).  
Diriwayatkan
  oleh Ahmad, Muslim, dan Abu Dawud dari Yahya bin Mazid r.a. katanya: 
"Saya telah bertanya kepada Anas tentang mengqashar shalat.
  Jawabnya: Rasulullah
  s.a.w. "Apabila ia berjalan jauh 3 mil atau 33 farskah (25,92 km),
  maka beliau solat dua rakaat" 
Dalam keterangan lain disebutkan bahwa Umar r.a. bertanya kepada Rasulullah s.a.w. :"Apakah halnya kita, sedangkan kita telah aman". Rasulullah s.a.w. menjawab: "Itu adalah sadakah yang diberikan Allah s.w.t. kepada kamu, maka terimalah sedekahnya itu" (HR Ja'la bin Umayyah) Solat Qashar boleh dikerjakan oleh seseorang yang tengah berpergian (musafir) baik dalam keadaan aman, maupun dalam keadaan ketakutan; baik perjalanan wajib atau biasa, asalkan perjalanan yang bukan maksiat. Dalam perjalanan Haji, menuntut ilmu, berdagang, mengunjungi sahabat dan lain-lain, halal untuk mengqasharkan solat. Adapun solat qashar saja, maupun qasahar dan jama' yang dilakukan seseorang selama masa perjalanan, maka setelah ia tiba dirumah kembali, solatnya tidak perlu diulangi. Seorang musafir, boleh mengerjakan jama' dan qashar sekaligus. Bila ingin mengerjakan jama, dan qashar, jika ingin azan, maka azannya cukup satu kali saja dan iqamahnya dua kali. Caranya, mula-mula azan, lalu iqamah dan solat. Bila telah selesai ia iqamah sekali lagi untuk solat berikutnya. Solat qashar adalah bagian dari ketetapan agama Islam. Boleh jama' di dalam negeri "Telah berkata Ibnu Abbas: Rasulullah s.a.w. pernah sembahyang jama' antara Zuhur dan Ashar, dan antara Maghrib dan Isya, bukan diwaktu ketakutan dan bukan di dalam pelayaran (safa). Lantas ada orang bertanya kepada Ibnu Abbas: "Mengapa Rasulullah s.a.w. berbuat begitu? Ia menjawab: "Rasulullah s.a.w. berbuat begitu kerana tidak mahu memberatkan seorangpun daripada umatnya". (HR Imam Muslim) Boleh Seketika, Tetapi Bukan Leluasa Bila anda berpergian sebelum tergelincir matahari (yaitu sebelum Zuhur dan ternyata Zuhur tidak dapat dikerjakan pada waktunya kerana ada kerumitan atau halangan yang susah dielakkan), maka Zuhur dapat dikerjakan pada waktu Ashar, bersama-sama dengan solat Ashar. Bila anda keluar sesudah tergelincir matahari, yakni sudah dalam Zuhur, sedangkan anda sendiri memperkirakan tidak mungkin ada kesempatan untuk mengerjakan solat Ashar tepat pada waktunya, maka Ashar dapat anda kerjakan bersama-sama solat Zuhur di waktu Zuhur itu juga, demikian halnya dengan solat Maghrib dan Isya. Yang Penting Niat Bagi seorang yang betul-betul sibuk dengan tugas yang tidak dapat ditinggalkan (atau bila ditinggalkan dapat merosak), maka baginya ada keizinan/keringanan untuk mengerjakan solat jama' (Zuhur dengan Ashar di waktu Zuhur atau Zuhur dengan Ashar di waktu Ashar. Begitu juga Maghrib dengan Isya, sekali pun ia berada di dalam kota atau negeri. Tetapi, cara yang demikian bukanlah untuk dijadikan kebiasaan, namun dibenarkan bagi yang memang memerlukan, baik dalam solat atau diluar solat. 
Pada
  waktu sujud dianjurkan membaca: 
Sajada wajhiya lilladzii khalaqahu wasyaqqa sam'ahu wabasharahu bihawlihi waquwwatihi. (Aku bersujud kepada Allah yang menciptakannya, memberikan pendengaran dan penglihatan dengan kekuasaan dan kekuatan-Nya) Catatan: Bila diluar solat, pembacaan ayat yang ditentukan melakukan sujud tilawah, maka pendengar (menyaksikan) dianjurkan ikut bersujud; bila mereka tidak ikut bersujud, maka tidak akan berdosa. Bila dalam solat jamaah, Imam bersujud tilawah, maka makmum wajib ikut bersujud, bila makmum tidak bersujud, maka gugurlah kedudukannya sebagai anggota solat berjamaah.  | 
 
| 
   
Solat Berjamaah  
 | 
 
| 
   
Solat berjamaah adalah solat yang dilakukan secara bersama,
  dipimpin oleh yang ditunjuk sebagai imamnya. Solat-solat yang bisa dikerjakan
  berjamaah adalah:  
 
Cara Melakukan 
Berniat dalam hati bahawa ia menjadi makmum atau iman. Adapun
  seseorang yang pada mulanya solat sendirian, kemudian ada orang lain yang
  mengikuti di belakangnya, baginya tidak dituntut sebagai imam. 
Makmum tidak dibenarkan mendahului imam, baik tempat berdirinya
  maupun gerakannya selama solat berjama'ah berlangsung. Makmum diharuskan
  mengikuti sikap/gerak imam, tidak boleh terlambat apa lagi sampai tertinggal
  hingga dua rukun solat. 
Apabila makmum menyalahi gerakan imam (sengaja tidak
  mengikutinya) maka putuslah arti jama'ah baginya; dan ia disebut mufarriq. 
Antara imam dan makmum harus berada dalam satu tempat yang tidak
  terputus oleh sungai atau tembok mati kerana itu berjamaah melalui radio atau
  seumpamanya dalam jarak jauh, tidak memenuhi syarat berjamaah. 
Imam hendaklah orang yang berdiri sendiri, bukan orang yang
  sedang makmum kepada orang lain. Selain itu, imam hendaklah seorang
  laki-laki. Perempuan hanya dibenarkan menjadi imam sesama perempuan dan
  anak-anak. 
Solat berjamaah hukumnya sunnah muakkad yaitu sunnat
  yang sangat dianjurkan. Perbedaan nilai solat berjamaah, 27 kali lebih
  baik daripada solat sendirian (munfarid). Solat berjamaah paling sedikit
  adalah adanya seorang imam dan seorang makmum. 
Bila seseorang terlambat mengikuti solat berjamaah, hendaklah ia
  segera melakukan takbiratul ihram, lalu berbuat mengikuti imam sebagaimana
  adanya. Bila imam sedang duduk, hendaklah ia duduk, bila iamam sedang sujud
  iapun harus sujud; demikian seterusnya. Apabila imam sudah memberi salam,
  hendaklah ia bangun kembali untuk menambah kekurangan raka'at yang tertinggal
  dan kerjakanlah hingga raka'atnya memenuhi. 
Ukuran satu rakaat solat ialah ruku'. Bila seseorang mendapatkan
  imam ruku dan dapat mengikutinya dengan baik, maka ia mendapatkan satu rakaat
  bersama imam. 
Rasulullah s a.w. bersabda: "Apabila
  seseorang di antara kamu mendatangi shalat, padahal imam sedang berada daam
  suatu sikap tertentu, maka hendaklah ia berbuat seperti apa yang sedang
  dilakukan oleh imam". (HR Turmudzi dan Ali r.a. ) 
Hikmah Berjamaah 
Solat berjamah mengandung faedah dan manfaat yang bervariasi
  sesuai dengan kepentingan umat dan zaman. Melalui jamaah, silaturahmi antar
  umat, disiplin, dan berita-berita kebajikan dapan dikembangkan dan disebarkan
  luaskan. 
Rasulullah s a.w. bersabda: Solat
  berjamaah itu lebih utama nilainya dari solat sendirian, sebanyak dua puluh
  tujuh derajat" (HR Bukhari dan Muslim). 
Imam (Ikutan) 
Imam adalah ikutan, demikian pengertiannya. Untuk menjadi
  seorang imam diperlukan beberapa persyaratan yang mengikat. Misalnya memiliki
  usia yang lebih tua atau dituakan, memiliki pengetahuan tentang Al Quran dan
  hadits Rasulullah s a.w., memiliki keindahan bacaan dengan ucapan yang
  fasih (kalau di zaman Rasulullah s a.w., peribadi-peribadi yang lebih
  dahulu hijrah diperhatikan untuk menjadi imam. 
Kerana imam adalah ikutan, maka pemilihan pribadi amat
  diperhatikan. Pro dan kontra yang berlebihan atas seseorang imam kerana dosa
  besarnya yang menonjol, pasti akan membubarkan jamaah. Adapun dalam kesalahan
  umum, maka semua manusia tidak suci dari dosa. Seorang yang biasa menjadi
  imam, maka tidak ada salahnya untuk sewaktu-waktu ia berada di belakang imam
  yang lain. Walau dia sendiri mungkin lebih baik dari imam yang bersangkutan. 
"Dari Abdullah bin Masud, dia berkata: Rasulullah s a.w.
   bersabda: "Menjadi Imam dari suatu kaum ialah mana yang
  lebih baik bacaan Al Qur'annya. Bila semuanya sama bagusnya, hendaklah
  imamkan mana yang paling alim (banyak tahu) akan sunnah Rasul. Kalau semuanya
  sama alim tentang sunnah Rasul, maka dahulukan mereka yang lebih dulu hijrah.
  Kalau mereka sama dahulu hijrah, maka iammkanlah mereka yang lebih tua
  usianya" (HR Imam Ahmad dan Muslim, dari Abdullah bin Mas'ud). 
"Kalau mereka ada bertiga, hendaklah diimamkan seorang.
  Yang lebih berhak menjadi imam ialah yang lebih banyak bacan (tahu tentang
  bacaan Al Qur'annya)". (HR Imam Muslim, Ahmad dan Nasa'i dengan sumber
  Abi Said Al-Khudry). 
"Tidaklah halal bagi seorang mukmin yang imam kepada
  Allah s.w.t. dan hari akhir yang mengimami sesuatu kaum kecuali atas izin
  kaum itu. Dan janganlah ia mengkhususkan satu do'a untuk dirinya sendiri
  dengan meninggalkan mereka. Kalau ia berbuat demikian, berkhianatlah ia
  kepada mereka". (HR Abu Daud dari Abu Hurairah) 
Keadaan Shaf 
Solat salah satu ibadah yang menghubungkan peribadi kepada Allah
  s.w.t., dan juga mengatur hubungan sesama manusia. Solat yang baik
  mendatangkan tamsil yang indah dan berguna. 
Shaf yang baik akan menghemat tempat, merapikan barisan dan
  kesatuan jamaah serta mendatangkan nilai tambah bagi ibadah itu sendiri,
  bahkan menjadi cermin disiplin kehidupan dan pergaulan. 
Rasulullah s a.w. bersabda: "Aturlah
  shaf-shaf kamu dan dapatkanlah jarak antaranya, ratakanlah dengan
  tengkuk-tengkuk". (HR Imam Abu Dawud dan An Nasa'i disahihkan Ibnu
  Hibban dari Anan). 
Sering orang mengira bahawa shaf yang baik adalah shaf yang
  dilakukan secara santai-lapang. Tidaklah demikian sebenarnya. 
Untuk Shaf yang Baru 
Bila shaf terisi penuh, maka mulailah dengan shaf yang baru dari
  arah sebelah kanan. Bila yang terbelakang hanya seorang diri, maka
  usahakanlah ia dapat masuk shaf yang sudah ada; atau tariklah seorang anggota
  shaf yang ada untuk menemaninya (yang ditarik pasti mahu, andaikan ia
  mengerti tata tertibnya). 
Shaf Kaum Wanita 
Shaf kaum wanita sebaiknya terletak di belakang shaf kaum
  lelaki, sementara shaf anak-anak berada di tengah; demikian bila dimungkinkan.
  Bila tidak, shaf makmum lelaki dan wanita bisa diatur secara sejajar; atau
  mungkin tercampur sama sekali, bagaikan jamaah musim haji di masjidil Haram,
  Makkah. Shaf yang bercampur baur sebenarnya kurang baik, bahkan mudah
  mengandung fitnah; sementara solat itu sendiri mencegah kekejian dan
  kemungkaran, yang akan mendatangkan fitnah, apalagi jika melakukan solat. 
Rasulullah s a.w. bersabda: "Sebaik-bauknya
  shaf kaum lelaki itu di depan, dan seburuk-buruknya ialah di bagian
  belakangnya, dan sebaik-baiknya shaf kaum wanita itu ialah pada bagian
  akhirnya dan sejelek-jeleknya ialah di bagian depannya". (HR Imam Muslim
  dari Abu Hurairah). 
Pengganti Imam 
Bila solat berjamaah, sebaiknya orang yang di belakang imam
  adalah mereka yang merasa dirinya siap sebagai pengganti, bila tiba-tiba imam
  mendapat halangan, umpamanya batal, jatuh sakit, lupa ingatan, terlupa rukun
  dan sebagainya. Apabila seseorang solat di sebuah masjid di luar asuhan atau
  daerahnya sendiri, maka dia tidak boleh langsung bertindak menjadi imam, kecuali
  bila diminta. Mungkin saja disana sudah ada jadwal imam tetap. Begitu pula
  bila ia bertamu, kerana yang paling hak menjadi imam adalah tuan rumah
  sendiri, kecuali bila ia diminta. 
Imam Yang Arif 
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s a.w.  bersabda:
  "Manakala seseorang di antara kamu solat bersama-sama orang banyak,
  maka hendaklah ia meringankan (memendekkan) bacaan surat atau ayat-ayatnya.
  Mungkin ada diantara jamaah yang tidak tahan lama berdiri, ada yang sakit,
  atau ada yang sudah tua. Dan manakala seseorang dari kamu itu solat
  sendirian, maka silakan ia memanjangkan bacaan sekehendaknya". (HR
  Bukhari dan Muslim). 
Khutbah dipendekkan dan solat diperpanjang, demikian petunjuk Rasulullah
  s a.w. Di pejabat, pekerja dibatasi oleh waktu, maka khutbah yang pendek
  sangat tepat dan bermanfaat. Khutbah yang seakan-akan cerita bersambung,
  membosankan, akhirnya jama'ah berbual dan mengantuk. 
Ringkasan  
  | 
 
| 
   
Solat Sunnat Istikharah  
 | 
 
| 
   
Solat ini dilakukan untuk mendapatkan petunjuk, terutama bila
  seseorang dalam keraguan memutuskan mana yang terbaik diantara dua perkara
  yang diragukan. 
Sebelum seseorang mengambil keputusan ia dianjurkan solat istikharah dua rakaat. Setelah selesai shalat, berdoa seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW: 
Allaahumma inni astakhiiruka bi'ilmika , wa astaqdiruka
  biqudratika wa as aluka min fadhlikal azhiim. Fa innaka taqdiru wa laa
  aqdiru, wata'lamu wa laa a'lamu, wa anta allaamul ghuyuub. 
Allaahumma inkunta ta'lamu anna haadzal amra khairun lii fii diinii wama'aasyii wa 'aaqibati amrii, 'aajili amrii wa aajilihi faqdurhu lii wa yassirhu lii tsumma baarikliifiihi. Wa inkunta ta'lamu anna haadzal amra syarrun lii fii diinii wa ma'aasyii wa 'aaqibatu amrii 'aajili amrii wa aajilihi fashrif annii washrifni 'anhu waqdur liyal khairahaytsu kaana tsumma ardhinii bihi, innaka 'alaa kulli syai-in qadiir "Ya Allah, sesungguhnya aku mohon pilihan-Mu dengan ilmu-Mu, dan aku mohon kepastian kepada-Mu dengan kekuasaan-Mu, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa, Engakau Maha Tahu dan Maha Mengetahui segala yang gaib. Ya Allah, jika Engkau mengetahui urusan ini baik bagiku, untuk agamaku, untuk penghidupanku dan akhir kesudahannya kelak, maka takdirkanlah dia bagiku dan mudahkanlah dia bagiku, kemudian berilah dia berkah bagiku. Dan apabila Engkau mengetahui pekerjaan itu buruk bagiku, untuk agamaku, untuk penghidupanku dan akhir kesudahannya kelak, maka singkirkanlah dia daripadaku dan hindarkanlah aku daripadanya. Takdirkanlah hal-hal yang baik bagiku dimana kebajikan itu berada, kemudian berilah aku menyenanginya" 
Tata Cara Shalat Istikharah 
Tata cara solat istikharah sama dengan solat subuh, Hanya niatnya saja yang berlainan, yaitu berniat solat istikharah. Bila mungkin laksanakan sesudah lewat tengah malam, setelah bangun tidur. Solat ini sangat peribadi sifatnya. Sebab itu harus dikerjakan sendirian. Solat ini tidak memakai azan atau iqamah. Dalam berdoa sebaiknya menyebutkan permintaan yang ingin diberikan petunjuk oleh Allah s.w.t. misalnya: "Ya Allah, jika Engkau mengetahui urusan ini....(sebutkan namanya)"  | 
 
| 
   
Solat-solat Sunnat Lainnya  
 | 
 
| 
   
Solat Safar 
Apabila seseorang hendak berpergian, sebelum meninggalkan rumah, ia dianjurkan mengerjakan solat safar dua rakaat; demikian pula sesudah tiba di rumah kembali. Caranya sama dengan mengerjakan solat subuh, hanya niatnya berlainan, yaitu berniat solat safar sunnat kerana Allah s.w.t.. Selesai solat berdoalah agar perjalanan diridhai, dimudahkan dan diselamatkan Allah s.w.t. dalam perjalanan, baik pribadi, tugas maupun keluarga yang ditinggalkan. Solat Tahiyatul Masjid Bila seseorang masuk ke masjid, maka sebelum ia duduk atau melakukan sesuatu yang lain, lebih dulu dianjurkan mendirikan solat tahiyatul masjid (menghormati masjid) sebanyak dua rakaat. Caranya sama dengan solat sunnat yang lain, hanya niatnya saja yang berbeda. Solat Dhuha Solat Dhuha dilakukan pagi hari antara jam 6.30 hingga jam 11.00 . Bilangan rakaatnya sekurang-kurangnya dua rakaat dan sebanyak-banyaknya 8 rakaat. Caranya setiap dua rakaat, satu salam. Solat Thuhur Solat ini dikerjakan sesudah mengambil air wudhu. Kalau di masjid, sebaiknya dilakukan sesudah solat tahiyatul masjid. Caranya seperti mengerjakan solat sunnat yang lainnya. Solat Intizhar Solat Intizhar (solat menunggu atau sunat Mutlaq) dapat dikerjakan pada setiap saat; terlepas dari keterikatan seperti solat sunnat yang lain. Pada hari Jum'at menjelang khatib naik mimbar, atau pada kesempatan yang hampir serupa. Solat Intizhar tidak boleh dikerjakan lagi bila khatib sudah naik mimbar. Caranya seperti mengerjakan solat subuh juga, setiap dua rakaat satu kali salam. Boleh dikerjakan satu kali atau lebih. Solat Syukur Solat ini biasanya dikerjakan apabila setelah berhasil menaklukkan musuh, mengerjakan pekerjaan besar, memperoleh keuntungan besar, seperti lulus ujian dan sebagainya. Bilangan rakatnya boleh 2, 4, 6 atau 8 dan dikerjakan terus menerus dengan hanya satu kali salam pada rakaat terakhir. Solat Sunnat Jum'at Selesai solat Jum'at, kita dianjurkan melakukan solat empat rakaat atau dua rakaat, dengan niat solat sunat Jum'at. Rasulullah s a.w. bersabda: "Apabila anda sudah selesai solat Jum'at maka hendaklah kamu solat sesudahnya empat rakaat" (HR Imam Muslim dari Abu Hurairah) Dalam hadits lain juga disabdakan: "Bahwa Rasulullah s a.w. tidak mengerjakan solat sunnat sesudah Jum'at sehingga ia pulang ke rumahnya, maka beliau solat dua rakaat dirumahnya". (Hr Imam Muslim dan Ibnu Umar r.a.)  | 
 
| 
   
Solat Sunnat Istisqa (Minta Hujan)  
 | 
 
| 
   
Pada musim kemarau panjang, kita dianjurkan melakukan solat
  Istisqa (solat minta hujan). Seluruh anggota masyarakat, lelaki dan
  wanita, tua muda, anak-anak, dan orang tua lemah pun kalau perlu didukung dan
  diikutsertakan; berkumpul di satu kawasan lapang, semua berpakaian yang biasa
  dipakai kerja. Jama'ah dengan rendah hati, khusyu, dan bersungguh-sungguh
  mengharap ridha Allah s.w.t. 
Khatib naik mimbar atau berdiri di tempat ketinggian, lalu memulai berkhutbah dengan puji-pujian kepada Allah s.w.t., dua kalimah syahadah dan shalawat kepada Rasulullah s a.w.. Kandungan khutbah mengajak umat bertaubat dan mendekatkan diri kepada Allah s.w.t, lalu mengajukan permohonan kepada-Nya, semoga Dia menurunkan hujan. Sebaiknya beberapa hari menjelang solat istisqa dilakukan, pemuka umat sudah berbuat menasihati, menginsyafkan umat serta berpuasa bersama-sama selama empat hari berturut-turut dan mengajak berlumba-lumba membuat kebajikan. Doa meminta hujan: 
Alhamdulillahi rabbil aalamiim. Arrahmaanirrahiim. 
Maalikiyaumiddiin. Laailaaha illallaahu ya'alu maa yuriid. Allaahumma antallaahu laa ilaahaa illallaahu antal ghaniiyyu wa nahnul fuqaraa-u anzil alainal ghaytsa waj al maa anzalta lanaa quwwatan wa balaaghan ilaahiin. "Segala puji bagi Alah, pemelihara alam semesta. Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Tuhan yang memiliki hari pembalasan. Tidak ada Tuhan selain Allah. Allah berwenang berbuat sekehendak-Nya. Ya Allah, Engkaulah Tuhan, Tiada Tuhan selain Engkau yang Maha Kaya, dan kami berhajat kepada Engkau. Curahkanlah hujan kepada kami, dan jadikanlah apa yang Engkau turunkan itu menjadi kekuatan bagi kami hingga masa-masa selanjutnya". 
Lalu khatib menadahkan kedua tangannya ke langit seraya
  membalikkan diri, membelakangi jama'ah dan menghadap kearah kiblat, dengan
  segala kerendahan hati ia memohon kepada Allah s.w.t., sementara
  jamaah mengaminkannya. Kemudian khatib menghadap kembali kepada orang
  banyak, lalu turun dari mimbar untuk melakukan solat dua rakaat dengan para
  jamaah. Solat ini tidak memerlukan azan dan iqamah. Sebaiknya sesudah membaca
  Al Fatihah pada rakaat pertama, imam membaca surat Al
  A'la dan sesudah Al Fatihah pada rakaat kedua, imam
  membaca surah Al Ghasyiyah. 
 | 
 
| 
   
Shalat
  Sunnat Rawatib
   
 | 
 
| 
   
Solat
  sunnat rawatib biasa juga disebut sunnat Qabliyah dan sunnat
  Ba'diyah. Dinamakan demikian kerana solat sunnat ini dilaksanakan sebelum
  dan sesudah solat wajib yang lima waktu, ia merupakan pendamping atau
  pelengkap bagi solat yang bersangkutan. 
Sebelum Zuhur kita dianjurkan (disunnatkan) mengerjakan solat Qabliyah dua rakaat. Bila mungkin dan cukup waktu kerjakan dua rakaat lagi. Setelah selesai solat Zuhur, dianjurkan pula mengerjakan solat Ba'diyahnya dua rakaat, bila mungkin, kerjakan dua rakaat lagi. Jadi sunat rawatib bagi solat Zuhur; Qabliyah 2+2 dan Ba'diyah 2+2 rakaat. Adapun solat sunnat rawatib bagi shalat Ashar, Qabliyah (sebelum Ashar) empat rakaat, sekurang-kurangnya dua rakaat (untuk Ashar tidak ada rawatib Ba'diyahnya). Untuk solat Maghrib kita boleh melakukan solat sunnat Rawatib Ba'diyah sebanyak dua rakaat (Maghrib tidak ada Rawatib Qabliyahnya). Untuk Isya, dua rakaat Qabliyah dan dua rakaat Ba'diyah. Adapun untuk solat Shubuh, hanya ada dua rakaat sebelumnya (Qabliyah). 
Cara
  mengerjakan solat sunnat rawatib ini sama halnya dengan cara mengerjakan
  solat Subuh, hanya niatnya yang berbeda. Untuk solat rawatib Zuhur, berniat
  mengerjakan solat sunnat rawatib Qabliyah atau Ba'diyah dan dikerjakan dengan
  cara sendiri-sendiri  (Munfarid, tidak berjamaah).   
 | 
 
| 
   
Solat Sunnat Tahajjud dan Witir  
 | 
 
| 
   
Solat Tahajjud ialah solat malam, atau
  biasa disebut Shalatul Lail. Waktunya lewat tengah malam, dan
  sebaiknya dikerjakan setelah tidur terlebih dahulu. Bilangan rakaatnya
  sebelas rakaat; yakni 8 rakaat + 3 rakaat sunnat witir.   
 
Ayat-ayat yang dibaca sesudah Al Fatihah boleh
  dipilih sendiri. Biasanya ayat-ayat yang dipahami maknanya akan lebih
  berkesan dan mudah dihafal. Bagi yang belum hafal, dapat membaca pada rakaat
  pertama surat Al Ashar serta Al Kautsar; atau
  ayat-ayat pendek lainnya. 
Melalui solat malam, seseorang dapat meningkatkan ketaqwaannya kepada Allah s.w.t.. Firman Allah s.w.t.: "Dan pada sebagian malam tahajudlah kamu sebagai ibadah tambahan bagimu, mudah-mudahan Tuhanmu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji". (Al Isra : 79). Solat Witir Witir artinya ganjil. Dinamakan Solat Witir, kerana bilangan rakaatnya yang selalu ganjil; yaitu boleh 1 rakaat, 3, 5, 7, 9 atau 11 rakaat. Boleh dikerjakan dua-dua, terakhir 3 rakaat 1 tahiyyat 1 salam. Solat witir dilakukan setelah solat Isya hingga menjelang fajar (shubuh). Ia dapat dikerjakan sebagai pelengkap solat Tahajjud atau solat Tarawih; ia layaknya sebagai penutup segala solat yang dilakukan hingga menjelang Subuh. Misalnya seseorang yang memperkirakan peribadinya tak akan terbangun mengerjakan solat Tahajjud lagi, maka ia dapat mengerjakan solat witir langsung sesudah mengerjakan solat Isya. Pada setiap rakaat solat witir, selain membaca Al Fatihah kita dapat pula memilih beberapa ayat atau salah satu dari Al Quran.  | 
 
| 
   
Solat Tarawih  
 | 
 
| 
   
Solat Tarawih dalam bulan Ramadhan ialah solat
  Tahajjud atau shalatul lail yang dilakukan pada malam-malam bulan
  lainnya. Sesudah membaca Al Fatihah pada setiap rakaat, lalu membaca
  ayat-ayat atau surah dari Al Quran . Bilangan rakaat shalat Tarawih
  sesuai sunnah Rasulullah s a.w. ialah 11 rakaat; terdiri dari 8 rakaat
  solat Tarawih dan 3 rakaat solat Witir. Sementara Umar bin Khatab r.a.
  mengerjakannya 20 rakaat dengan ditambah witir 3 rakaat. Solat tarawih
  termasuk sunnah muakkad, boleh dikerjakan dengan berjamaah boleh juga
  sendiri. 
Menurut pendapat Al Ghazali, dalam bukunya "Rahasia-rahasia Shalat", walaupun dapat dikerjalan sendiri tanpa berjamaah, solat Tarawih yang dilakukan secara berjama'ah lebih afdhal, sama seperti pendapat Umar r.a., mengingat bahawa sebagian solat nawafil telah disyariatkan dalam jama'ah, maka yang ini pun pantas dimasukkan ke dalam kelompok tersebut. Sedangkan alasan kekhawatiran timbulnya riya bila berjamaah, atau pun kemalasan bila sendirian, sudah jelas menyimpnag dari tujuan keutamaan berkumpul dalam suatu jama'ah. Barangkali, orang yang berpegang pada alasan tersebut ingin berkata bahawa melakukan solat lebih baik daripada meninggalkannya kerana malas, dan bahawa kemalasan (bila sendirian) lebih baik daripada riya (jika solat jamaah). Demikian menurut Al Gazhali. Cara Mengerjakan 2x4 rakaat + Witir, yaitu setiap 4 rakaat 1 kali salam, ditambah dengan witir 3 rakaat 1 kali salam. 4x2 rakaat + 3 rakaat witir, yaitu setiap 2 rakaat 1 kali salam, ditambah dengan witir 3 rakaat 1 kali salam. Waktu solat Tarawih ialah sejak selesai solat Isya hingga terbit fajar  | 
 
| 
   
Solat Ied (Idul Fitri)  
 | 
 
| 
   
Islam memiliki dua hari raya iaitu Hari raya Fitri 1 Syawal dan
  Ied Adha 10 Dzulhijjah (Hari Raya Kurban atau Hari Raya Haji). 
Cara mengerjakannya hampir sama dengan solat Jum'at yaitu dua rakaat. Bedanya, pada solat Ied, takbir awal pada rakaat pertama sebanyak 7 kali, dan takbir pada rakaat kedua sebanyak 5 kali, dan khutbah Ied dilakukan sesudah shalat. Solat Ied & Idul Adha : 
 
Bacaan setiap sesudah takbir 
Subhaanallaah wal hamdulillaahi wa laa ilaaha illallaah wallaahu akbar. ("Maha suci Allah dan segala puji bagi Allah dan tidak ada Tuhan selain Allah dan Allah itu Maha Besar") Sunnat memperbanyak lafaz takbir pada malam dan sepanjang Hari Raya Fitri. Pada Ied Adha, lafaz takbir hanya dikumandangkan pada malam dan paginya menjelang usai khutbah. Waktu-waktu berikutnya dilakukan pada kesempatan solat fardhu termasuk pada hari-hari Tasyriq. Lafazh berbunyi: Allaahu Akbar, Allaahu Akbar, Allaahu Akbar, laa ilaaha illallaahu wallaahu akbar allaahu akbar walillaahil hamd. Allahu akbar kabiira walhamdulillahi katsiira wa subhaanallaahi bukratan wa ashiila. Laa ilaaha illallaahu wahdah, shadaqa wa'dah, wanashara 'abdah, wa hazamal ahzaaba wahdah. Laa ilaaha illallaahu walaa na'budu illa iyyaahu mukhlishiina lahuddiina walau karihal kaafiruun. "Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar. Tidak ada Tuhan selain Allah, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, dan bagi Allah segala puji, Allah Maha Besar, Maha Agung, dan segala puji bagi Allah sebanyak-banyaknya, dan Maha Suci Allah pagi dan petang, tidak ada Tuhan selain Allah sendiri saja, Maha Benar Janji-Nya, Maha Penolong akan hamba-Nya, dan menghalau pasukan-pasukan musuh sendiri-Nya saja. Tidak ada Tuhan selain Allah, dan kami tidak menyembah selain kepada-Nya saja, mengikhlaskan agama bagi-Nya sekalipun tidak disukai orang-orang kafir ". Bagi mereka yang terlambat tiba di tempat solat dan mendapati imam sedang solat, ia jangan berbalik pulang, tetapi bergabunglah dan ikutilah, kemudian tambahilah sebanyak rakaat yang tertinggal. Apabila mereka mendapati jamaah telah selesai solat, maka kerjakanlah solat Ied sebanyak dua rakaat; jangan ragu, jangan malu dan kerjakanlah hingga selesai. Bila selesai solat Ied duduklah dan dengarlah khutbah dengan khidmat. Disunnatkan mendengar khutbah dengan khidmat dan jangan meninggalkan lapangan sebelum khatib turun dari mimbar, kecuali kerana hal-hal yang sangat memaksa. Bagi kaum wanita yang dalam keadaan haid, mereka dianjurkan ikut ke lapangan, ambil tempat di bagian pinggir, lalu mendengar khutbah, demi syiarnya Islam. Bacaan setiap sesudah takbir berbunyi: "Subhaanallaah wal hamdulillah wa laa ilaaha illallaahu wallaahu akbar" ("Maha Suci Allah, segala puji bagi Allah, tiada Tuhan selain Allah, dan Allah Maha Besar.")  | 
 
| 
   
Solat Sunnat Hajat  
 | 
 
| 
   
Solat hajat dilakukan untuk memperkuat cita-cita seseorang atau
  sekelompok orang. Solat hajat boleh dikerjakan siang maupun malam hari. Malam
  hari, waktu tengah malam, suasana lebih berkesan, lebih khusyu, sunyi dari
  segala hingar bingar kehidupan. Ia boleh juga dikerjakan siang hari, istimewa
  bagi seseorang yang memang sedang memerlukan bantuan . 
Solat hajat boleh dikerjakan dua rakaat dan boleh pula lebih. Pada halaman ini akan ditampilkan solat hajat yang berjumlah 12 rakaat. Tersebut dalam buku Tuhfatudz Dzaakirin karangan Imam Al Ghazali, bahwa Rasulullah s.a.w. menerangkan : 
"Engkau solatlah dua belas rakaat siang atau malam, dan
  setiap dua rakaat bacalah Tasyahud (Tahiyat dengan dua kalimah syahadat).
  Ketika engkau duduk yang terakhir dalam solat itu panjatkanlah puja puji
  kepada Allah Ta'ala, lalau salawat kepada Nabi Muhammad s.a.w.
  dan kemudian bacalah takbir lalu sujud. Di dalam sujud itu bacalah olehmu: Surah
  Al Fatihah 7 kali, Ayat Al Kursi 7 kali, Surah Al Ikhlas 7 kali, dan
  lanjutkanlah dengan tahlil 10 kali. 
Lafazh tahlil tersebut ialah: Laa ilaaha illallaahu wahdahu laa syariikalahu lahul mulku walahul hamdu yuhyii wa yumiitu wa huwa alaa kulli syai-in qadiir "Tidak ada Tuhan selain Allah sendiri-Nya saja, tiada sekutu bagi-Nya, kepunyaan-Nya lah kekuasaan dan miliknya segala puji. Dia yang menghidupkan dan mematikan dan Dia Maha Kuasa atas segala-galanya" Setelah itu lanjutkan dengan membaca doa berikut ini: Allaahumma innii as aluka bima aaqidil azzi min arsyika wa muntahar rahmati min kitaabika, wasmikal a'zhami, wajaddikal a'laa, wa kalimaatikat tammah. "Ya Allah, aku mohon kepada-Mu kedudukan yang amat tinggi, rahmat serta anugerah yang tiada henti-hentinya dari ketentuan-Mu, dan dengan nama-Mu yang Maha Agung, dan kebesaran-Mu yang amat tinggi, serta firman-Mu yang Maha Sempurna. Setelah selesai membaca doa, bermohonlah kehadirat-Nya segala sesuatu yang engkau kehendaki; baik kebajikan dunia maupun kebajikan akhirat. Kemudian duduk kembali dan mengucapkan salam.  | 
 
| 
   
Solat Sunnat Gerhana  
 | 
 
| 
   
Kita mengenal gerhana matahari dan gerhana bulan. Zaman Rasulullah
  s.a.w., pernah terjadi gerhana matahari dan bertepatan dengan kematian
  putera beliau, Ibrahim. Masyarakat berkomentar dan menghubungkan gerhana
  tersebut dengan kematian putera tercinta Rasulullah s.a.w. Kerana
  pendapat yang keliru itu akan membawa kesyirikan, maka Rasulullah
  s.a.w. bersabda:  
"Sesungguhnya matahari dan bulan itu kedua-duanya adalah
  sebagian dari tanda-tanda kebesaran Allah. Tidaklah terjadi gerhana
  karena matinya seseorang dan tidak pula kerana lahirnya. Apabila kamu telah
  menyaksikannya maka berdoalah kepada Allah dan solatlah kamu hingga
  cuaca telah terang kembali." 
Cara Solat Gerhana 
Ada beberapa cara mengerjakan solat gerhana pengamalan zaman Nabi Muhammad s.a.w.: 1. Dikerjakan dengan 2 rakaat sebagaimana solat sunnat biasa 2. Dikerjakan 2 rakaat, yang pada setiap rakaat ruku'nya dilakukan dua kali, yaitu sesudah membaca Al Fatihah dan surah, lalu ruku. Bangun i'tidal, lalu membaca Al Fatihah dan surah lalu ruku yang kedua. Kemudian i'tidal lagi dengan tu'maninah barulah melakukan sujud yang pertama, duduk antara dua sujud, lalu sujud yang kedua, kemudian bangkit berdiri untuk rakaat yang kedua. Pada rakaat yang kedua ini, ruku dilakukan dua kali seperti pada rakaat yang pertama. Kemudian diakhiri dengan tahiyat. Solat gerhana dapat dikerjakan secara berjamaah. Sebaiknya setelah solat dilakukan khutbah seperti pada solat hari raya. Isinya diarahkan kepada hal-hal yang bermanfaat, seperti anjuran taubat, sedekah, persatuan, amar ma'ruf nahi munkar; dan jangan lupakan keterangan tentang gerhana itu sendiri. "Abdullah bin Amr bin Ash r.a. berkata; "Ketika terjadi gerhana di masa Nabi Muhammad s.a.w maka diserukan: "Ash-shalaatu jaami'ah (tegakkanlah solat berjamaah)". Kemudian (di dalam solat) Nabi Muhammad s.a.w. ruku dua kali dalam satu rakaat. Pada rakaat kedua Nabi Muhammad s.a.w ruku dua kali pula. Kemudian duduk dan selesai. Matahari sudah terang kembali. Siti Aisyah berkata: "Belum pernah saya sujud lama, seperti lamanya sujud solat gerhana itu". (Hr Bukhari dan Muslim). 3. Dikerjakan dengan dua rakaat, tetapi pada tipa-tiap rakaat dilakukan 3 kali ruku dan 2 kali sujud. 4. Dikerjakan 2 rakaat, tetapi tiap-tiap rakaatnya dilakukan 4 kali ruku dan 2 kali sujud. Gerhana Penuh Gerhana itu ada yang penuh , ada yang separuh, dan ada yang hanya sedikit saja. Untuk orang yang mengerti tentang susunan bintang atau ilmu falak, kejadian gerhana sangat mudah dipahami secara ilmiah dan iman.  | 
 
  
  | 
 ||||
| 
   | 
 
| 
   
Fardhu dan Sunnah Solat  
 | 
 
| 
   
Membedakan antara Perbuatan Fardhu dan Sunnah Shalat  
Semua hal yang telah disebutkan senelum ini mencakup hal-hal
  yang fardhu (diwajibkan), sunnah (yang dianjurkan), adab dan hai-at
  (kesempurnaan bentuk). Orang yang ingin melintasi jalan akhirat (dengan aman
  dan benar) selayaknya memperhatikan itu semua. 
Rukun-rukun shalat (Fardhu Solat)  
 
Adapun niat keluar dari solat (pada waktu telah selesai),
  tidaklah wajib. Demikian pula segala sesuatu, selain yang tersebut di atas,
  tidak wajib dikerjakan, tetapi hanya berupa sunnah serta hai-at. 
Hal-hal yang Disunnahkan 
Dikatakan sunnat atau sunnah, kerana ia baik untuk dikerjakan
  seperti teladan yang diberikan oleh Rasulullah s.a.w. Bila hal
  tersebut tidak dikerjakan (ada halangan atau sengaja ditinggalkan), maka
  tidak akan berdosa atau membatalkan solatnya. 
a. Sunnah-sunnah yang berupa perbuatan atau gerakan 
1. Mengangkat kedua tangan ketika Takbiratul Ihram 
2. Melipat kedua belah tangan ke dada dengan meletakkan tangan
  kanan di atas yang kiri ketika berdiri membaca Al Fatihah.  
3. Ketika bergerak untuk ruku, dan 
4  Ketika berdiri kembali setelah ruku. 
5. Meletakkan kedua telapak tangan pada kedua lutut ketika ruku. 
6. Duduk untuk tasyahud pertama. 
Adapun perincian cara membuka jari tangan dan batas
  mengangkatnya, semuanya itu termasuk hai-at (kesempurnaan bentu) yang
  bertalian dengan sunnah tersebut, yakni pada saat takbiratul ihram, ruku dan
  i'tidal. Demikian pula, cara duduk dalam tasyahud pertama dan terakhir
  (seperti telah diterangkan sebelum ini) adalah hai-at, bertalian dengan duduk
  dalam solat. Menundukkan kepala dan tidak mendongak ke kanan ke kiri termasuk
  hai-at, bertalian dengan fardhu berdiri dalam salat. Akan tetapi duduk
  istirahat (antara dua sujud), menurut Al Gazhali dalam buku
  "Rahsia-rahsia Solat" yang menjadi rujukan tulisan ini, tidak
  termasuk ke dalam pokok-pokok sunnah dan perbuatan-perbuatan solat. Sebab,
  duduk istirahat tersebut hanya merupakan semacam pelengkap dalam berpindah
  dari sujud ke berdiri. Kerana itu, tidak disebutkan secara khusus dalam
  pokok-pokok sunnah. 
b. Sunnah-sunnah yang berupa bacaan dan doa 
1. Membaca Doa iftitah (Yaitu do'a sesudah takbiratul ihram,
  sebelum membaca Al Fatihah). 
2. Membaca Ta'awwudz (a'uudu billaahi minasy syaithaanir rajiim,
  sebelum membaca Al Fatihah). 
3.Mengucapkan amiin selesai membaca Al Fatihah. 
4. Membaca surah-surah atau ayat-ayat dari Al Quran sesudah Al
  Fatihah. Selain itu, mengeraskan bacaan Al Fatihah dan ayat-ayat atau
  surah-surah pada rakaat pertama dan kedua pada shalat Maghrib, Isya, Subuh dan
  Solat Jum'at (termasuk sunat muakkad) juga merupakan sunnah. 
5. Mengucapkan takbir-takbir perpindahan (dari satu rukun shalat
  ke rukun shalat lainnya). Yaitu "Allahu Akbar" ketika akan
  berpindah gerakan atau sikap dalam shalat, kecuali ketika bangun dari ruku,. 
6. Membaca tasbih dalam ruku' dan sujud, serta doa i'tidal dari
  ruku dan sujud. 
7. Membaca tasyahud pertama. 
8. Membaca salawat untuk Nabi Muhammad s.a.w. pada
  tasyahud pertama. 
9. Membaca doa setelah tasyahud akhir 
10. Membaca salawat Ibrahimiyah pada tahiyyat akhir. Yaitu 
11. Salam yang kedua. 
Sujud Sahwi 
Semua yang tersebut di atas, kendati dihimpun ke dalam istilah
  "sunnah", namun, masing-masing memiliki tingkatan yang berbeza,
  mengingat empat diantaranya, bila tidak dikerjakan kerana lupa, boleh diganti
  dengan sujud sahwi. Sujud sahwi artinya sujud kerana terlupa mengerjakan
  sesuatu yang sunnah atau hal yang salah lainnya tanpa sengaja. Umpamanya lupa
  mengerjakan tahiyyat awal, lupa membaca ayat atau surat pada rakaat pertama
  atau kedua, lupa tentang bilangan solat dan sebagainya. Menurut Al Gazhali,
  empat hal yang dapat digantikan dengan melakukan sujud sahwi tersebut yaitu
  satu di antaranya termasuk perbuatan dan tiga lainnya termasuk bacaan. 
Yang termasuk perbuatan ialah duduk (setelah dua kali sujud pada
  rakaat kedua solat Zhuhur, Asar, Maghrib dan Isya') untuk membaca tasyahud.
  Duduk seperti ini berpengaruh pada susunan bentuk solat bagi siapa yang
  menyaksikannya. Sebab, dengan itu, dapat diketahui apakah solat tersebut
  ruba'iyyah (terdiri atas empat rakaat) atau bukan. Tidak seperti sunnah
  mengangkat tangan ketika takbir, misalnya, sebab hal itu tidak mempengaruhi
  susunan bentuk solat. Itu pula sebabnya, sunnah ini (yakni duduk untuk
  tasyahud pertama) disebut ba'dh (kata tunggal dari ab'adh) yang bererti
  bagian. Apabila seseorang tidak mengerjakan ab'adh, dianjurkan dengan sangat
  agar ia menggantinya dengan sujud sahwi. 
Adapun bacaan-bacaan sunnah dalam solat, semuanya tidak
  digantikan dengan sujud sahwi, kecuali tiga (yaitu yang termasuk ab'adh):  
 
Tidak termasuk di dalamnya takbir-takbir perpindahan (dari satu
  ruku ke ruku lainnya), bacaan-bacaan dalam ruku, sujud dan i'tidal dari
  kedua-duanya. Hal ini disebabkan ruku dan sujud adalah gerakan yang memiliki
  bentuk khas, berbeda dengan gerakan-gerakan biasa. Dengan mengerjakannya,
  dapat diperoleh makna ibadah, walaupun tanpa membaca zikir apa pun dan tanpa
  takbir-takbir perpindahan. Tanpa zikir-zikir itu pun, bentuk ibadah shalat -
  dengan melakukan gerakan ruku' dan sujud - tetap tidak akan batal atau
  hilang. Lain halnya dengan duduk untuk bertasyahud pertama. Ia tadinya
  merupakan gerakan biasa (yakni, yang juga dilakukan di luar solat). Tetapi,
  kini, sengaja diperpanjang untuk diisi dengan bacaan tasyahud. Maka,
  meninggalkannya akan menimbulkan perubahan cukup besar dalam susunan bentuk
  solat. 
Sebaliknya, meninggalkan bacaan doa istiftah, atau pun surah,
  tidak menimbulkan perubahan, mengingat bahawa rukun berdiri dalam solat telah
  cukup diisi dengan bacaan Al Fatihah, sehingga dapat dibezakan dengan berdiri
  secara biasa. Dengan alasan itu pula, bacaan doa setelah tasyahud terakhir
  tidak digantikan dengan sujud sahwi. 
Bacaan qunut pun, pada dasarnya, tidak layak digantikan dengan
  sujud sahwi, namun, disyariatkannya perpanjangan ruku i'tidal, pada solat
  Subuh, adalah semata-mata untuk diisi dengan bacaan do'a qunut itu. Maka,
  sama halnya seperti rukun duduk untuk tasyahud pertama. Ia adalah
  perpanjangan dari duduk istirahat, guna diisi dengan bacaan tasyahud. 
Cara melakukan Sujud Sahwi 
Sujud sahwi dilakukan pada penghujung rakaat yang terakhir,
  yaitu sesudah tahiyyat dan sebelum salam. Bersujud sambil mengucapkan "Allaahu
  Akbar" dan dalam sujud membaca: 
Subhaanalladzi laa yanaamu walaa yansaa (3x) 
"Maha suci Allah yang tidak pernah tidur dan tidak
  pernah lupa" 
Bila yang terlupakan itu salah satu rukun soalat, yang tidak
  bisa dibetulkan seketika, maka solatnya tidak sah, dan solatnya harus diulang
  kembali. Tetapi bila yang terlupakan itu rakaat, misalnya solat Isya yang
  mestinya 4 rakaat , hanya 3 rakaat, maka sesudah memberi salam, tanpa
  diselingi dengan atau perbuatan lain, segeralah ia berdiri dan tambahlah
  rakaat yang tertinggal itu. Rakaat tersebut tetap diawali dengan takbiratul
  ihram dan diakhiri dengan salam, kemudian anda lengkapi dengan sujud sahwi. 
Bila di dalam solat timbul keraguan tentang jumlah rakaat maka
  ambillah jumlah rakaat yang sedikit lalu yakinlah dengan itu (Misalnya bila
  kita lupa apakah sudah empat rakaat atau baru tiga rakaat, maka ambilah
  keputusan bahawa itu rakaat yang ketiga. Lalu lanjutkan solat dan tambahkan
  yang kurang). 
Terlupa Mengerjakan Solat 
Bila seseorang terlupa mengerjakan solat, baik kerana tertidur
  atau kerana lain hal, maka hendaklah ia segera mengerjakannya seketika
  tersedar. Misalnya, kerana ketiduran, sehingga waktu solat subuh sudah habis.
  Maka ketika ia terbangun, segeralah berwudhu dan tunaikanlah solat subuhnya.
  Solat tersebut bukan qadha (membayar hutang), tetapi solat dengan
  sesungguhnya. Allah s.w.t. akan memaafkan kerana ia terlupa. Begitu
  pula bila peristiwa serupa lainnya terjadi secara tidak sengaja. 
Sujud Tilawah 
Sujud Tilawah dapat dilakukan apabila seseorang membaca ayat Al
  Qur'an dan tiba pada tempat-tempat yang dianjurkan bersujud, baik
  dalam solat atau diluar solat. Dalam sujud dianjurkan membaca: 
Sajada wajhiya lilladzi khalaqahu wasyaqqa sam'ahu wabasharahu
  bihawlihi waquwwatihi. 
"Aku bersujud kepada Allah yang menciptakannya,
  memberikan pendengaran dan penglihatan dengan kekuasaan dan kekuatan-Nya". 
Bila sujud tilawah dilakukan di luar solat, pembaca ayat yang
  ditentukan melakukan sujud Tilawah, maka pendengar (menyaksikan) dianjurkan
  ikut bersujud; bila mereka tidak ikut bersujud, maka tidak akan berdosa
  baginya. 
Bila dalam solat berjamaah dan Imam bersujud Tilawah, maka
  makmum wajib ikut bersujud, bila makmum tidak bersujud, maka gugurlah
  kedudukan sebagai anggota solat berjamaah.  
 | 
 
.jpg)







0 comments:
Post a Comment